Duurzaamheid

Gepubliceerd op 22 juni 2026 om 21:17

Duurzaamheid, je leest het overal, alles moet zo nodig duurzaam zijn. Nee wees niet bang, dit wordt geen politiek verhaal of het zoveelste stukje tekst dat jou tot iets wilt dwingen. Maar wat is duurzaam? Als iets 'groen' (nog zo'n term) geproduceerd is? Of is iets duurzaam als het degelijk gemaakt is en lang mee gaat? 

 

Ik ben zoals je waarschijnlijk wel verwacht meer het duurzaamheid type van het lang meegaan. En als het dan stuk gaat dat het ook eenvoudig te repareren is. Mede hierdoor rij ik ook een oude Mercedes camper. Een die je nog zelf kunt (of kunt laten) repareren op alle uithoeken van de wereld. Iets dat dus al lang mee gaat, te repareren is en daardoor niet totaal opnieuw geproduceerd hoeft te worden. Dat is dus wel mijn kopje thee. Dit in combinatie met het heerlijke bijna verslavende getokkel van zo'n oude machine heeft mij doen besluiten om ook maar een vergelijkbare personenauto aan te schaffen. 

Tekst gaat verder onder de foto

 

 

We hebben het genoegen met een Mercedes-Benz, type  w123 en dan de 200d, de D van diesel, uit 1982. 

De Mercedes w123, bedacht en ontworpen in de jaren 70 van de vorige eeuw. Het model waar Mercedes-Benz zo zijn best voor gedaan heeft dat de auto amper kapot te krijgen is, op alle uithoeken van de wereld met simpel gereedschap te onderhouden is en op slechte(re) brandstof kan rijden als er niet de juiste kwaliteit voor handen is.

Over-engineered dus, ook al zo'n mooi hedendaags woord. Maar hier komt wel het stukje 'Deutsche Gründlichkeit'  vandaan of heeft er sterk aan bijgedragen. Geef je een draai aan het knopje van de originele Becker radio dan volgt er een ferm 'klik' geluid en springt het aan. Gooi je de deur dicht lijkt het wel of het voor de allereerste keer in het slot valt, scherp en een soort van duidelijke plof. Het is amper uit te leggen maar het zijn dit soort details die na 44 jaar dus nog steeds een degelijk gevoel en vertrouwen meegeven.  Een auto zo goed en robuust ontwerpen dat het heel lang mee gaat. honderdduizenden kilometers, over slechte wegen, zomer en winter, jaar in jaar uit zonder morren. Er zijn verhalen van taxi chauffeurs in Griekenland en Spanje die 4,6 tot 7 miljoen kilometer met dit model auto hebben gereden. In totaal zijn er bijna 2.7 miljoen van deze modellen verkocht tussen 1976 en 1985. 

Meestal hebben we het dan over de diesel modellen. De viercilinder types om615 en om616 en de vijfcilinder om617. Ik wil er niet een heel technisch verhaal van gaan maken maar de Schildpad heeft de om617 motor en mijn nieuwe aanwinst de Taxi heeft de om615. De eerste eigenaar heeft deze besteld met vijfversnellingen in plaats van de standaard vierbak. En zo heeft de Taxi nog wat extra's waar ik blij mee ben. Alleen al een map papierwerk erbij is leuk en bijzonder. Van de aankoop factuur tot brandstof en onderhoudsbonnen, alles werd keurig bijgehouden. 

Elke keer als ik de sleutel omdraai en het tevreden getokkel hoor van de motor heb ik zin om een blokje om te rijden. Deze auto geeft je ook het gevoel dat hij pas stopt als jij er zelf genoeg van hebt en de sleutel omdraait. 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb